۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۵۹۸۱۹۸

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در معاملات بهمن ماه تهران ۱۰ میلیون و ۶۶ هزار تومان برآورد شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

تورم بهمن به ۲۳.۵ درصد افزایش یافت
 
نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ به ٢٣,٥ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٠.٦ درصد) ٢.٩ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش نرخ تورم خانوار‌های کشور

در بهمن ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٥٨,١ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٢ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٢,٣ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٤٢,٣ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٣٩,٦ درصد) ٢.٧ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ به ٢٣.٥ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٠.٦ درصد) ٢.٩ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٤,٥ درصد و در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» ١.١ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به بهمن ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٦٤.٣ و ٣٣.٥ درصد می­باشد.

افزایش نرخ تورم خانوار‌های شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوار‌های شهری کشور در بهمن ماه ١٣٩٧ به عدد ١٥٧,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.١ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤١,٥ درصد است که نسبت به ماه قبل (٣٩,٠ درصد) ٢.٥ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوار‌های روستایی کشور

شاخص قیمت کل برای خانوار‌های روستایی کشور در بهمن ماه ١٣٩٧ به عدد ١٦٢,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٦,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤٢,٧ درصد) ٤.٠ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری

در ماه جاری برخی بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش شدید قیمت همراه بوده‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (کاهو، انواع سبزی، گوجه فرنگی، پیاز و خیار) گروه «گوشت» (گوشت گوسفند، گاو، ماهی و گوشت مرغ) می‌باشد. در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» و گروه «هتل و رستوران» (انواع غذا‌های سرو شده در رستوران)، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه ١٣٩٧ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٢٢,٥ درصد برای دهک اول تا ٢٥.٣ درصد برای دهک دهم است.
________________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت دلار
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۵۲۱ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۵۹۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۲ هزار و ۷۶۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۴۲.۲ دلار معامله می‌شود.

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۹۴۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۸۵۰ تومان است.

گفتنی است قیمت خرید و فروش دلار و یورو نسبت به نرخ‌های پایانی دیروز در صرافی‌های بانکی افزایش یافته است.
________________________

متوسط قیمت مسکن تهران از متری۱۰میلیون گذشت
 
گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن در بهمن ماه سال جاری در شهر تهران نشان می‌دهد در بهمن ماه امسال ۹۵۳۱ فقره معامله مسکن به امضا رسید که نسبت به ماه گذشته (دی ماه ۹۷) که تعداد معاملات مسکن ۶۸۶۵ فقره بود ۳۸.۸ درصد افزایش داشته است و نسبت به بهمن ماه سال گذشته که تعداد معاملات ۱۸۶۹۲ فقره بود ۴۹ درصد کاهش یافته است.

همچنین میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران در بهمن ماه امسال ۱۰ میلیون و ۶۶ هزار تومان بود که نسبت به دی ماه امسال که قیمت هر متر آپارتمان ۹ میلیون و ۷۷۸ هزار تومان تخمین زده شد ۲.۹ درصد افزایش و نسبت به بهمن ماه سال گذشته که میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان ۵ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان برآورد شده بود ۸۶ درصد افزایش داشته است.

بیشترین تعداد معاملات انجام شده در منطقه ۵ با هزار و ۱۷۹ فقره معامله اختصاص داشته و پس از آن مناطق ۴ و ۲ با به ترتیب ۷۵۶ و ۶۴۹ فقره معامله مسکن در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند. کمترین تعداد معامله نیز به منطقه ۱۹ تهران با ۶۰ فقره اختصاص دارد و پس از آن مناطق ۲۲ و ۹ به ترتیب ۹۲ و ۱۲۰ فقره معامله در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

گرانترین منطقه پایتخت در معاملات بهمن ماه مانند ماه‌های گذشته به منطقه یک با میانگین هر متر ۲۱ میلیون و ۶۲۴ هزار تومان اختصاص یافته است. این در حالی است که این منطقه در ماه گذشته (دی ماه ۹۷) میانگین قیمت هر متر ۲۲ میلیون و ۹۷۴ هزار تومان برآورد شده بود که نشان دهنده کاهش ۱.۵ میلیون تومانی میانگین قیمت در منطقه یک تهران است.

پس از منطقه یک نیز، منطقه سه پایتخت با میانگین قیمت هر متر ۱۷ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان قرار دارد و در رتبه ۳ نیز منطقه دو تهران با متوسط هر متر ۱۵ میلیون و ۳۷۹ هزار تومان قرار گرفته است.

ارزانترین منطقه تهران در معاملات بهمن ماه بازار مسکن پایتخت به منطقه ۱۸ با متوسط هر متر مربع ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار تومان اختصاص دارد. پس از منطقه ۱۸، منطقه ۲۰ با متوسط هر متر مربع ۴ میلیون و ۹۲۷ هزار تومان و منطقه ۱۷ با متوسط قیمت هر متر ۵ میلیون و ۹۹ هزار تومان قرار دارد.

کاهش حدود یک و نیم میلیون تومانی متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه یک تهران در حالی است که در سایر ۲۱ منطقه پایتخت، متوسط قیمت مسکن افزایش داشته، اما شتاب رشد قیمت مسکن در این مناطق نسبت به ماه‌های گذشته با کاهش بسیار شدیدی مواجه شده است.
________________________

گزارش صندوق بین المللی پول از اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸

برآورد‌های صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد اقتصاد ایران با ۴۳۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی (به قیمت جاری) در سال ۲۰۱۸ میلادی در جایگاه سی ام جهان قرار گرفت.
 
رتبه ایران به دلیل کاهش ۲ دهم درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۷، سه رتبه تنزل داشت.
 
این صندوق پیش بینی کرد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۹ با کاهش ۹۷ میلیارد دلاری به حدود ۳۳۴ میلیارد دلار برسد.
 
آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، هند، ایتالیا، برزیل و کانادا به ترتیب بالاترین تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص دادند.
 
در منطقه نیز عربستان با ۷۷۰ میلیارد دلار و ترکیه با ۷۱۴ میلیارد دلار در رتبه‌های هجدهم و نوزدهم از نظر تولید ناخالص داخلی قرار گرفتند.

سرانه تولید ناخالص داخلی
 
این گزارش می‌افزاید: سرانه تولید ناخالص داخلی ایران برپایه قیمت‌های جاری در سال گذشته میلادی نزدیک به پنج هزار و ۲۰۰ دلار بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ حدود ۱.۳ درصد کاهش یافت. این رقم ایران را در جایگاه یکصد و سوم جهان قرار می‌دهد.
 
ترکیه با سرانه تولید ناخالص داخلی حدود ۹ هزار دلاری در جایگاه هفتاد و هشتم و عربستان با سرانه تولید ناخالص داخلی ۲۳ هزار و ۲۰۰ دلاری در جایگاه چهلم جهان قرار گرفتند.
 
گزارش صندوق بین المللی پول حاکی است لوکزامبورگ، سوئیس، نروژ، ماکائو، ایسلند، ایرلند، قطر، آمریکا، سنگاپور و دانمارک ۱۰ کشور دارای بالاترین سرانه تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری در سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شوند.
 
بر اساس این گزارش، تارنمای انگلیسی «استاتیستیک تایمز» بهمن ماه امسال بر مبنای داده‌های صندوق بین المللی پول اعلام کرد: در سال ۲۰۱۸ میلادی ایران بیست و نهمین اقتصاد بزرگ دنیا بر مبنای تولید ناخالص داخلی اسمی بود.
 
ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی ایران در سال ۲۰۱۸ برابر با ۴۱۸.۸۸ میلیارد دلار اعلام شد که مشابه امارات و نروژ است، اما سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی ایران ۵۰۸۶ دلار بود که در رده بندی کشور‌های دنیا از نظر بزرگی سرانه تولید ناخالص داخلی اسمی جایگاه ۱۰۲ در میان ۲۰۰ کشور را داشت.
 
از طرف دیگر سرانه تولید ناخالص داخلی نروژ در این سال ۸۲ هزار و ۷۱۱ دلار بود و این کشور در رده بندی جهانی جایگاه پنجم را داشت. سرانه تولید ناخالص داخلی امارات نیز ۳۹ هزار و ۴۸۴ دلار بود و در رده بندی جهانی جایگاه بیست و ششم را از آن خود کرد.
 
ششم بهمن ماه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بر پایه آخرین آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران از نظر اقتصادی در جایگاه هجدهم جهان قرار دارد.
________________________

۶۰ درصد معاملات بازار‌های سرمایه الگوریتمی است
 
علی صحرایی مدیر عامل بورس تهران در حاشیه بازدید از مسابقات الگوریتمی درباره شرایط فعلی نماد‌های متوقف شده در بورس اظهار کرد: با اصلاح دستورالعمل‌ها و همچنین تلاش گسترده سازمان بورس، ­ مدت ­توقف نماد‌ها قابل مقایسه با گذشته نیست و موضوع حمایت از سهام داران کنتورسازی همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: طی هفته گذشته نیز آگهی‌هایی در این خصوص منتشر شد تا سهام دارانی که قصد خروج از این سهم را داشتند، امکان فروش داشته باشند. اما اینکه چه زمانی موضوع کنتورسازی حل شود در اختیار مقامات قضایی است.

صحرایی افزود: اولویت این است که حداقل نماد‌های متوقف را در بازار داشته باشیم. بخشی از این موضوع به همکاری شرکت‌ها برای انتشار حداقل اطلاعات به بازار وابسته است تا نماد‌ها امکان بازگشایی داشته باشند. در این میان برخی از نماد‌های بانکی نیازمند تصمیمات حاکمیتی در خصوص موضوع ادغام هستند و بازار سرمایه کمتر در این زمینه دخالت دارد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص معاملات الگوریتمی گفت: معامله گران الگوریتمی به منظور خرید و فروش سریع و دقیق، الگوریتم‌هایی را طراحی کرده و با استفاده از اطلاعاتی که از بازار دریافت می‌کنند، به سرعت الگوریتم را اجرا می‌کنند.

وی به مزایای این نوع از معاملات اشاره کرد و افزود: هم اکنون بخش عمده‌ای از معاملات بورس‌های جهانی به صورت الگوریتمی انجام می‌شود؛ ­­در برخی از بورس‌ها تا ۸۰ درصد معاملات به صورت الگوریتمی ­انجام می‌گیرد. در عین حال، الگوریتم می‌تواند واکنش سریعی نسبت به اتفاقات بازار از خود نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه افزایش نقدشوندگی یکی از ویژگی‌های اصلی بازار سرمایه است و با مکانیسم معاملات الگوریتمی، ­ افزایش قابل توجهی خواهد داشت، ادامه داد: واکنش سریع در این نوع معاملات مزیت رقابتی برای سرمایه گذاران ایجاد می‌کند و باعث نقدشوندگی بیشتر بازار می‌شود.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار به آمار‌های WFE اشاره و تصریح کرد: به صورت میانگین ۶۰ درصد معاملات بازار‌های سرمایه به صورت معاملات الگوریتمی انجام می‌شود. البته معاملات الگوریتمی در دو سال اخیر وارد بازار سرمایه ایران شده و با توجه به نیروی جوان و دانش آموخته‌های بازار‌های آی تی و حمایت‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، ​مسیر توسعه آن به سرعت طی شد و به زودی شاهد افزایش سهم معاملات الگوریتمی در بازار خواهیم بود.
________________________

میوه شب عید در سردخانه‌ها ذخیره شده است
 
محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران بیان کرد: سیب و پرتغال شب عید به اندازه کافی خریداری شده و در سردخانه مراکز استان‌ها انبار شده است و بر اساس زمانی که ستاد تنظیم بازار مقرر کند، توزیع می‌شود.

وی درباره توزیع گوشت در کشور بیان کرد: گوشت به صورت هدفمند توزیع می‌شود و در اختیار ستاد تنظیم بازار و تعاونی‌ها واتحادیه‌ها قرار دارد. قمیت مرغ نیز از دیروز کاهش یافته است و امیدواریم به قیمت سازمان حمایت از مصرف کننده یعنی ۱۱۵۰۰ توزیع شود. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات